I takt med att e-handel blir allt större i Sverige uppkommer även nya behov som gynnar dig som fotograf. Försäljning av vin och dryck på nätet växer just nu och här behövs det professionella fotografer för att ta bra produktbilder.
Är du fotograf och på jakt efter nya uppdrag för att fulländat kunna livnära dig på yrket? Då är produktbilder ett område som erbjuder trygga intäkter. I den här artikeln kan du läsa mer om saker att tänka på i samband med en produktfotografering.
Säljande vinbilder
Idag finns det gott om nätbutiker som säljer vin från andra EU-länder som till exempel Tyskland och Spanien. För att sticka ut bland mängden behöver den här sortens aktörer ett professionellt innehåll. Produktbilder som både är stilfulla och säljande är exempelvis mer eller mindre ett måste för att locka kunder till köp.
En nätbutik som säljer finare viner på druvan riesling kommer garanterat att generera mer försäljning om sortimentet exponeras med stilfulla bilder. Riesling är en grön druva som ofta har inslag av citrus, vilket du som fotograf kan ”leka” med för att skapa perfekta produktbilder. Du behöver alltså ha ett sinne för detalj och känsla för att förmedla mer än bara flaskan med riesling i sig. Nog för att svartvita bilder ofta anses vara vackra, men i det här sammanhanget är det betydligt bättre med en detaljrik färgbild på ett riesling.
Riesling är bara ett av många exempel på viner där du som fotograf kan göra skillnad när det gäller säljande presentation. Utöver den gröna druvan riesling är även blå druvor som tempranillo, garnacha och cabernet sauvignon vanligt förekommande i vinsortiment online.
Tips för att hitta jobb
Även om efterfrågan på professionella produktbilder är stort har också antalet fotografer inom området ökat. Därför behöver också du ta till olika knep för att visa att du finns, men också för att övertyga potentiella kunder (vinbutiker online) om att du är rätt fotograf för jobbet.
Ett stående tips är att ligga steget före och vara påläst om olika vinsorter. Om du dessutom har kunskap om druvor är det ytterligare ett övertalande argument när du letar nya projekt. Vinbutiker på nätet tenderar att vara noggranna med konceptet på alla plan. Det innebär att de även söker samma egenskap hos eventuella samarbetspartners.
Vill du nischa dig inom området är det viktigt att ha med produktbilder i din portfolio på den egna hemsidan.