För landskapsbilder är belysning och fördelning av olika ytor grundläggande. Fotografen måste veta hur man förevigar ögonblicket.

I början av fotoskapandet hade landskapsbilder inte så mycket betydelse. Människor föredrog porträtt och gruppbilder; landskapsfoton var idealistiska.

Den äldsta bilden av landskap uppfanns av två fransmän (Joseph Nicéphore Nièpce och Jacques-Louis Mandé Daguerre) och en engelsman (William-Henri Fox Talbot).

1835 introducerade Daguerre det första fotot på silvernitratpapper (en bild av sin villa).

Landskapsfoton stod högt i mitten av 1900-talet, med människor som reste mer och mer till avlägsna länder.

Pionjärer inom landskapsfoton var Maxime Du Camp och Gustave Le Gray. Deras bilder var tagna under deras expeditioner och hade en stor framgång i Paris.

Sedan börjar en fascination för landskapsbilder eftersom resor till fjärran länder blir så enkelt i vår tid. Naturen blir ett favoritämne för fotografer.

2000-talet är också början av den numeriska eran.

Det finns fler möjligheter med bilderna: Färgbilder, svartvita bilder, med samma fil. Alla typer av fotoretuschering är möjlig.

Några kända landskapsfotografer

Yann Arthus Bertrand föddes 1946 i Paris och är en fotograf känd för sina bilder tagna från himlen. Först var han skådespelare.

Han slutade 1967 för att ansvara för ett djurreservat.

I Kenya där han bodde några år, upptäcker han världen från himlen ombord på en varmluftsballong.

Sedan grundade han ”Altitude Agency” som samlar fotografer från över hela världen.

Yann Arthus-Bertrand är berömd i hela världen som specialist av flygfoton.

Ansel Adams var en amerikansk fotograf och miljöaktivist känd för sina svartvita fotografier av American West och Yosemite National Park. Hans teori om exakta och intensiva bilder förändrar fotovärlden. Hans foton är det motsatta av pictorialism men mycket uppskattade och på modet vid den tiden.

Hans bilder är framför allt och alltid i evig symbios med naturen.

Edward Weston var en amerikansk landskapsfotograf, men som också fotograferade porträtt, nakenbilder och djur.

Han avstod från pictorialismen och började med ren fotografering.

Utrustad med en storformatskamera skapade han skarpa och detaljerade bilder.

Han var medgrundare av f-64-gruppen. En grupp grundad 1932 av fotografer från San Francisco, inklusive Ansel Adams, för att lyfta fram deras gemensamma vision om fotografering kallad ren fotografi. Den visar verkligheten så exakt som möjligt, till skillnad från pictorialismen.

Han gjorde bland annat en serie fotografier av sanddyner kallade ”Oceano”. I denna fotoserie verkar landskapet minska, himlen försvinner, och lämnar en dominerande plats för spel av skuggor och form med sanddynerna.

Av ivadmin